Contact: 0786.257.537

Renovarea energetica a institutiilor publice din Regiunea Centru

Informatii program

Please login with Candidate account to view more fields.

Renovarea energetica moderata sau aprofundata  a cladirilor publice din regiunea Centru

Cine poate primi finantare:

  • Autoritatile publice centrale: Guvernul, ministerele, alte organe centrale de specialitate subordinate guvernului sau minsterelor, autoritatile administrative autonome;
  • Unitatile Administrativ Teritoriale din Regiunea Centru (UAT judet , municipiu resedinta de judet, municipiu, oras, comuna);
  • Institutiile publice si serviciile publice organizate ca institutii publice de interes local sau judetean (finantate din bugetul local), aflate in subordinea unitatilor administrativ teritoriale;
  • Institutii de invatamant superior de stat din Regiunea Centru;
  • Parteneriate intre entitatile de mai sus, in conformitate cu prevederile legale, cu respectarea conditiei ca in cazul parteneriatelor dintre UAT si institutii publice locale, partenerii sa apartina aceluiasi judet;

 Sprijinul nerambursabil:

  • Valoarea minima eligibila a unui proiect ce vizeaza lucrari de renovare moderata este 150.000 euro
  • Valoarea minima eligibila a unui proiect ce vizeaza lucrari de renovare aprofundata este 250.000 euro
  • Valoarea maxima eligibila a unui proiect 15.000.000 euro

Contributia solicitantului la finantarea investitiei este de minimum:

  • Minim 2% din valoarea cheltuielilor eligibile reprezinta contributia solicitantului-unitati administrativ teritoriale locale si institutii publice locale
  • Minim 15% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului reprezinta contributia solicitantului – autoritati publice centrale

Locul de implementare al proiectului:

  • Infrastructura, obiect al investițiilor realizate prin proiect, trebuie sa fie situata in localitati din
    Regiunea Centru, respectiv judetele Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures, Sibiu, atat din mediul urban cat  și din mediul rural.

Conditii de eligibilitate:

  • Solicitantul (individual/unul din parteneri) detine drepturi asupra imobilului (cladire si teren), obiect al proiectului, care ii confera dreptul de a realiza investitia incepand cu data depunerii cererii de finantare;
  • Solicitantul/Membrii parteneriatului, precum si reprezentantii legali ai acestora, care isi exercita atributiile de drept, indeplinesc, conditiile de eligibilitate, respectiv NU se incadreaza in situatiile de excludere prezentate in Declaratia de eligibilitate prevazuta in cadrul ghidului solicitantului (la depunerea cererii de finantare si in etapa contractuala);
  • Solicitantul/partenerii vor trebui sa dovedeasca ca poate sa asigure caracterul durabil al investitiei in conformitate cu art. 65 din Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului nr. 1060/20216:
  • Proiectul propus spre finantare nu trebuie sa fie incheiat in mod fizic sau implementat integral inainte de depunerea cererii de finantare in cadrul PR Centru, indiferent daca toate platile aferente au fost realizate sau nu de beneficiar;
  • Cladirea propusa prin prezenta cerere de finantare nu a mai beneficiat de finantare publica in ultimii 5 ani inainte de data depunerii cererii de pentru aceleasi tip de activitati (cu exceptia lucrarilor de intretinere si reparatii) realizate asupra aceleiasi infrastructuri/aceluiasi segment/element de infrastructura si nu beneficiaza de fonduri publice din alte surse de finantare;
  • Proiectul respecta principiile privind domeniul dezvoltarii durabile, protectiei mediului, eficientei energetice, prevazute de legislatia nationala si comunitara;
  • Proiectul integreaza masuri de atenuare si de adaptare la schimbarile climatice respectand Orientarile tehnice ale Comisiei Europene referitoare la imunizarea infrastructurii la schimbarile climatice
  • Perioada de construire – cladirea este construita pana la sfarsitul anului 2000.
  • Cladirile identificate ca monumente istorice propuse pentru finantare trebuie sa fie incluse in lista patrimoniului cultural mondial, national sau lista patrimoniului cultural local;
  • Interventiile propuse pentru cladire conduc la o reducere a consumului anual specific de energie finală pentru incalzire de cel puțin 50% fata de consumul anual specific de energie pentru incalzire ionainte de renovare;
  • Interventiile propuse pentru cladire conduc la o reducere a consumului de energie primara de cel puțin 30% pentru proiectele de renovare energetica moderată, respectiv peste 60% pentru proiectele de renovare energetică aprofundată, în comparație cu starea de pre-renovare.
  • Cladirea nu este o constructie cu caracter provizoriu prevazuta a fi utilizata pe o perioada de pana la 2 ani, nu este cladire industriala, nu este atelier sau cladire din domeniul agricol, cladirea publica nu este utilizata/ destinata a fi utilizata mai puțin de 4 luni pe an.
  • Proiectul nu vizeaza doar o unitate de cladire (o zona/ o parte a cladirii, un etaj sau un apartament dintr-o cladire, chiar dacă aceasta/acesta este conceputa/conceput sau modificata/modificat pentru a fi utilizata/utilizat separat).
  • Cladirea este independenta structural, cu o suprafata utila totala mai mare de 250 m²

Pentru a fi eligibilă, o clădire trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții: să nu fie încadrată în clasa I de risc seismic și – dacă e cazul – să aibă finalizate lucrările de consolidare antiseismică la data depunerii proiectului.

Clădirea încadrată în clasa II de risc seismic, se acceptă la finanțare în condițiile realizării masurilor de consolidare prevăzute în expertiza tehnică/raportul de expertiză tehnică și încadrării cheltuielilor aferente acestor lucrări în categoria cheltuielilor aferente măsurilor auxiliare care contribuie la implementarea proiectului

Tipuri de actiuni eligibile:

  1. Masuri de crestere a eficientei energetice in cladirile publice in stricta corelare cu masurile prevazute in raportul de audit energetic
  2. Masuri auxiliare/conexe care contribuie la implementarea proiectului pentru care se solicita finantare (masurile auxiliare investitiei de baza vor fi realizate in stricta corelare cu nevoile cladirilor.
  3. Actiuni ce vizeaza intarirea capacitatii administrative a autoritatilor publice pentru dezvoltarea de proiecte care vizeaza ”deep renovation” pe eficienta energetica prin dezvoltarea de ghiduri si solutii de bune practici etc. si elaborarea de strategii pentru eficienta energetica
  4. Activități de proiectare și consultanță pentru elaborarea cererii de finanțare și managementul implementării proiectului, auditul financiar al proiectului, informare și publicitate

Masuri de crestere a eficientei energetice in cladirile publice in stricta corelare cu masurile prevazute in raportul de audit energetic (cu asigurarea conditiilor de confort interior) includ lucrari de interventie/activitati aferente investitiei de baza, precum:

  • Lucrari de reabilitare termica a elementelor de anvelopa a cladirii;
  • Lucrari de reabilitare termica a sistemului de incalzire/ a sistemului de furnizare a apei calde de consum
  • Instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice si/sau termice pentru consum propriu
  • Lucrari de instalare/reabilitare/ modernizare a sistemelor de climatizare, ventilare naturala si ventilare mecanica pentru asigurarea calitatii aerului interior
  • Lucrari de reabilitare/ modernizare a instalatiei de iluminat aferente cladirii
  • Lucraril de management energetic integrat pentru cladiri si alte activitati care conduc la realizarea obiectivelor proiectului
  • Dotarii (utilaje, echipamente tehnologice si functionale cu si fara montaj, dotari, active necorporale)

Masurile auxiliare/conexe care contribuie la implementarea proiectului pentru care se solicita finantare includ lucrari de interventie/activitati aferente investitiei de baza, dupa cum urmeaza:

  • masuri de reparatii/ consolidare structurala a cladirii in functie de nivelul de expunere si vulnerabilitate la riscurile identificate, raportat la zona seismica;
  • lucrari necesare de refacere a unor caracteristici arhitectonice initiale in cazul cladirilor clasate ca monument istoric/ cladiri amplasate intr-o zona de protectie a monumentelor istorice si/sau in zone construite protejate aprobate conform legii;
  • demontarea instalatiilor si a echipamentelor montate aparent pe fatadele/terasa cladirii, precum si remontarea acestora dupa efectuarea lucrarilor de interventie;
  • crearea de facilitati/ adaptarea infrastructurii pentru persoanele cu dizabilitati (rampe de acces) si alte masuri suplimentare de dezvoltare durabila;
  • procurarea si montarea lifturilor in cadrul unei cladiri prevazute din proiectare cu lifturi (care are casa liftului, dar care nu are montate lifturile respective);
  • lucrari specifice din categoria lucrarilor necesare obtinerii avizelor/autorizatiilor pentru asigurarea bunei functionari a imobilului vizat de proiect (de exemplu, avizul ISU sau lucrari aferente cerintelor fundamentale de securitate la incendiu conform Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, republicata);
  • lucrari de inlocuire a tamplariei interioare ce nu contribuie direct la cresterea performantei energetice a cladirii/cladirilor vizate de proiect;
  • repararea trotuarelor de protectie, in scopul eliminarii infiltratiilor la infrastructura cladirii;
  • lucrari de reabilitare a instalatiilor de fluide medicale;
  • instalatii nespecificate la categoria de masuri de tip I;

Actiuni ce vizeaza intarirea capacitatii administrative a autoritatilor publice pentru dezvoltarea de proiecte care vizeaza ”deep renovation” pe eficienta energetica prin dezvoltarea de ghiduri si solutii de bune practici etc. si elaborarea de strategii pentru eficienta energetica (ex. strategii de reducere a emisiilor de GES), dupa urmeaza:

  • elaborarea de ghiduri si solutii de bune practici;
  • activitati de cooperare interregionala si transantionala;
  • actiuni de cooperare teritoriala;

Valoarea eligibila a acestor actiuni va reprezenta maxim 5% din valoarea eligibila a proiectului.

Cheltuieli eligibile:

  • Cheltuieli pentru obtinerea si amenajarea terenului
  • Cheltuieli pentru protectia mediului si aducerea la starea initiala
  • Cheltuieli pentru relocarea/protectia utilitatilor (devieri retele de utilitati din amplasament)
  • Cheltuieli pentru asigurarea utilitatilor necesare obiectivului de investitii
  • Cheltuieli pentru proiectare si asistenta tehnica ( studii de teren, obtinere avize, acorduri, autorizatii, asistenta tehnica) se deconteaza 10% din valoarea cheltuielilor eligibile
  • Cheltuieli cu consultanta;
  • Cheltuieli pentru investitia de baza ;
  • Alte cheltuieli ( Organizare de santier, Cheltuieli conexe organizarii de santier, Comisioane, cote si taxe, Cheltuieli diverse si neprevazute) se deconteaza 10% din valoarea cheltuielilor eligibile;
  • Cheltuieli de informare si publicitate;
  • Cheltuieli cu activitatea de audit financiar extern;
  • Cheltuieli soft in limita a 5% din valoarea eligibila a proiectului;

Cheltuieli neeligibile:

  • Cheltuielile cu lucrarile de reabilitare termica a elementelor de anvelopa a cladirii), intr-o cladire tip centrala termica, detinuta de solicitant, amplasata in acelasi perimetru/parcela/adresa a solicitantului, cladire care are o suprafata totala utila cel mult egala cu 250 mp, care deserveste cladirea/cladirile eligibile obiect al proiectului;
  • Cheltuieli privind cresterea eficientei energetice in cladirile publice, intr-un alt corp anexa existent (grup sanitar, cantina, magazine, depozit aferent centralei termice);
  • cheltuieli privind repararea/inlocuirea cazanului si/sau a arzatorului din centrala termica proprie a cladirii;
  • cheltuielile pentru construirea de cladiri noi care adapostesc centrale termice, ca urmare a cerintelor ISU (privind masurile de prevenire a incendiilor la exploatarea instalatiilor de incalzire locala si centralizata);
  • construirea, procurarea si montarea lifturilor in exteriorul unei cladiri in cazuri neargumentate tehnic/ functional/arhitectural;
  • dobanzi pentru imprumuturi;
  • achizitionarea de terenuri si immobile
  • valoarea TVA aferenta cheltuielilor neeligibile si valoarea TVA deductibila aferenta cheltuielilor eligibile;
  • achizitia de echipamente si dotari second-hand
  • cheltuielile cu achizitionarea autovehiculelor si a mijloacelor de transport, asa cum sunt ele clasificate in Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004;
  • amenzi, penalitati, cheltuieli de judecata si cheltuieli de arbitraj;
  • cheltuieli efectuate peste plafoanele stabilite prin prezentul ghid;
  • dotari din categoria obiectelor de inventor;
  • cheltuieli soft efectuate anterior semnarii contractului;
  • cheltuielile privind costurile operationale, de functionare si intretinere a obiectivelor finantate prin proiect;
  • cheltuielile privind costuri administrative;
  • cheltuielile de personal;
  • cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata si dobanzi aferente creditelor;
  • contributia in natura;
  • cheltuielile cu amortizarea;
  • cheltuielile cu leasingul;
  • cheltuieli angajate de catre beneficiar si platite inainte de data de 01.01.2021;

 

Verifica daca esti eligibil
Distribuie acest program

Oferim consultanta pe fonduri si facem cursuri de formare profesionala. Simplificand, ne-am specializat in progresul oamenilor care vin la noi. Fie ca e vorba de finantare, informatie sau consultanta, cine vine la noi pleaca castigat.

Contact

Inspire Consulting
Bulevardul Iuliu Maniu 7, București 061072
office@inspirefonduri.ro
Telefon: 0786.257.537